De TL op weg

6 juni 2014

 

De conferentie ‘Omgaan met verschillen’ is voorbij. Met grote tevredenheid kijk ik terug op een fantastische en inspirerende dag. Bij mij komt het beeld op van een markt. De marktlui keren tevreden naar huis, nadat ze hun koopwaar aan de man hebben gebracht. De bezoekers van de markt gaan tevreden naar huis met hun inkopen om ze te gaan gebruiken.

 

Het thema differentiëren leeft bij de deelnemers, heb ik geconstateerd. Heel bewust had de organisatie in het ochtenddeel twee uitersten in het omgaan met verschillen geprogrammeerd. Het sociale leren (gedachtegoed van de middenschool) en aan de andere zijde van het spectrum de nieuwe mogelijkheden van social media in het op maat bedienen van de individuele leerling (gepersonaliseerd leren). Toch blijkt het een het ander zeker niet uit te sluiten, integendeel. In de zoektocht naar mogelijkheden om ieder kind zijn talent te laten ontwikkelen, hebben leerlingen elkaar nodig en hebben leraren en leerlingen elkaar ook nodig. Meer dan ooit heeft een sociale inbedding van het onderwijs prioriteit. Niet alleen het individu is op zoek naar nieuwe perspectieven in zijn of haar ontwikkeling, ook de maatschappij is daarnaar op zoek.

 

In de marge van de conferentie hebben verschillende scholen aangegeven om samen verder na te willen denken en samen te willen werken aan onderdelen van het thema ‘omgaan met verschillen’.

 

Het lijkt een fantastische manier om de opgedane inspiratie vast te houden en concreet ermee aan de slag te gaan in de scholen. Het Platform gaat deze initiatieven ook financieel ondersteunen. Het Platform komt er gauw op terug.

 

De komende dagen zullen de verschillende presentaties op de site gezet worden zodat ook andere collega’s kunnen zien waarom het een geslaagde dag was.

 

 

Bart

< Ga terug


Op de website is een disclaimer van toepassing.   –  Copyright (c) Platform Theoretische Leerweg



Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close