In de ban van…

1 april 2014

 

Ook in het onderwijs hoor je vaak de klacht dat er weer iets nieuws moet. Nog maar net bezig met een vernieuwing of de volgende staat alweer voor de deur. Dat heet: hypezucht.

De laatste weken staat de iPad en het daaraan gekoppelde gepersonaliseerd leren in het middelpunt van de belangstelling. Het biedt fantastische mogelijkheden om het onderwijs in tempo, belangstelling en niveau aan iedere leerling op maat aan te bieden. Eindelijk een doorbraak in het weerbarstige onderwerp van differentiatie en maatwerk leveren. Vele decennia hebben onderwijsmensen getracht met veel eigen werk iedere leerling goed te bedienen. De nu ter beschikking staande techniek maakt het een stuk eenvoudiger, al is het organiseren ervan een nieuwe uitdaging.

Toch hoor je in de marge van gesprekken over de iPad en zijn gevolgen voor het onderwijs ook waarschuwende opmerkingen. Daarbij wordt vooral gewezen op de ontwikkeling van sociale vaardigheden en van de motoriek van onze leerlingen. Zou het niet kunnen zijn dat beide benaderingen waar zijn?

Op het VO-raad congres in Nieuwegein, met gepersonaliseerd leren als centraal thema, ontmoette ik de mensen van UWC Xperience. Zij geven trainingen op scholen. In een of meer dagen prikkelen ze de leerlingen om relaties aan te gaan door delen van ervaringen. Hiermee worden de leerlingen zich bewust van hun eigen handelen en kwaliteiten, en de manier waarop ze kunnen omgaan met verschillen en keuzes met betrekking tot anderen.

Een dergelijke benadering is mij uit het hart gegrepen, maar dan wel structureel. Hoeveel leerlingen op een school hebben niet de ervaring met echtscheidingen. Hoe ingrijpend is dit niet voor hun dagelijks leven maar zeker ook voor hun fundamentele benadering van hun leven. Te leren in bijvoorbeeld een kringgesprek hoe klasgenoten dealen met dezelfde ervaring kan het leven van een leerling zoveel prettiger maken.

De iPad, het kringgesprek, voetballen, het hoort allemaal bij een optimale ontwikkeling van de leerling, waarbij de school een cruciale rol speelt. Een school kan het ontkennen, maar het blijft wel waar. Weg van de hype, op naar de veelzijdigheid van het bestaan.

 

 

Bart

 

< Ga terug


Op de website is een disclaimer van toepassing.   –  Copyright (c) Platform Theoretische Leerweg



Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close