La Rentree
6 september 2013
Maandag 2 september is het schooljaar 2013-2014 echt van start gegaan.
Iedereen gaat weer naar school. Maar een gemeenschappelijk startmoment hebben
we eigenlijk niet meer. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk. Een
van de hoogtepunten in het jaar is La Rentree, het begin van het nieuwe
schooljaar. Ouders nemen vrij, kinderen worden in nieuwe kleren gestoken en
samen wordt het begin van het schooljaar gevierd zowel op school als thuis. Een
ware sociale happening, een nationale feestdag. Jammer dat wij zoiets niet
kennen. Het benadrukt het belang van school en tevens de betrokkenheid van
ouders bij het onderwijs en de school.
Wel kennen we in Nederland een andere gewoonte rond het begin van het
schooljaar: een verklaring (vele verklaringen) omtrent een netelige
onderwijskwestie.
Dit jaar werd massaal de alarmbel geluid rond de invoering van een
landelijke, verplichte tussentoets in het VO voor de vakken Nederlands, Engels,
wiskunde en rekenen. En naar mijn mening zeer terecht. Het is een waandenkbeeld
te denken dat je met toetsen de kwaliteit van het onderwijs en daardoor ook het
rendement zou verbeteren. Toetsen zijn een zoenoffer aan de politiek.
Kamerleden en dus ook de minister (staatssecretaris) willen sinds de commissie Dijsselbloem
gepruts van leraren ondervangen door kwaliteitsbewaking via toetsen en in feite
smoren ze iedere vorm van de broodnodige creativiteit van de docenten in het
leslokaal en daarmee de echte kwaliteit.
Voor een goed begrip, ik ben niet tegen toetsen. Cito-vas (een test om de
ontwikkelingen van een leerling in de gaten te houden) is naar mijn oordeel een
prima middel in de school om de leerontwikkelingen van leerlingen goed te
volgen en daarop eventueel bij te sturen. Deze toets is intern gericht en heeft
tot doel in het onderwijs er iets mee te doen. De nieuwe toets komt daar weer
bovenop en vooral extern gericht en zal als effect vooral het aanzien van een
school bepalen.
Hoe mooi en romantisch een rentree ook is, misschien is een stevige
verklaring van betrokken onderwijsmensen maar beter.
Bart