La Rentree

6 september 2013

 

Maandag 2 september is het schooljaar 2013-2014 echt van start gegaan.

Iedereen gaat weer naar school. Maar een gemeenschappelijk startmoment hebben

we eigenlijk niet meer. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Frankrijk. Een

van de hoogtepunten in het jaar is La Rentree, het begin van het nieuwe

schooljaar. Ouders nemen vrij, kinderen worden in nieuwe kleren gestoken en

samen wordt het begin van het schooljaar gevierd zowel op school als thuis. Een

ware sociale happening, een nationale feestdag. Jammer dat wij zoiets niet

kennen. Het benadrukt het belang van school en tevens de betrokkenheid van

ouders bij het onderwijs en de school.

Wel kennen we in Nederland een andere gewoonte rond het begin van het

schooljaar: een verklaring (vele verklaringen) omtrent een netelige

onderwijskwestie.

Dit jaar werd massaal de alarmbel geluid rond de invoering van een

landelijke, verplichte tussentoets in het VO voor de vakken Nederlands, Engels,

wiskunde en rekenen. En naar mijn mening zeer terecht. Het is een waandenkbeeld

te denken dat je met toetsen de kwaliteit van het onderwijs en daardoor ook het

rendement zou verbeteren. Toetsen zijn een zoenoffer aan de politiek.

Kamerleden en dus ook de minister (staatssecretaris) willen sinds de commissie Dijsselbloem

gepruts van leraren ondervangen door kwaliteitsbewaking via toetsen en in feite

smoren ze iedere vorm van de broodnodige creativiteit van de docenten in het

leslokaal en daarmee de echte kwaliteit.

Voor een goed begrip, ik ben niet tegen toetsen. Cito-vas (een test om de

ontwikkelingen van een leerling in de gaten te houden) is naar mijn oordeel een

prima middel in de school om de leerontwikkelingen van leerlingen goed te

volgen en daarop eventueel bij te sturen. Deze toets is intern gericht en heeft

tot doel in het onderwijs er iets mee te doen. De nieuwe toets komt daar weer

bovenop en vooral extern gericht en zal als effect vooral het aanzien van een

school bepalen.

Hoe mooi en romantisch een rentree ook is, misschien is een stevige

verklaring van betrokken onderwijsmensen maar beter.

 

Bart

< Ga terug


Op de website is een disclaimer van toepassing.   –  Copyright (c) Platform Theoretische Leerweg



Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close