Project leerling 2020: gepersonaliseerd leren

27 november 2013

 

De VO-raad is gestart met een project Leerling 2020. De

vraag ligt voor of het mogelijk is en hoe het mogelijk is om een op een

individuele leerling gericht leertraject tot stand te brengen. Het wordt

gepersonaliseerd leren genoemd. Daarbij staan de mogelijkheden die ict-middelen

bieden centraal.

In feite is het een nieuwe poging om differentiatie in

het onderwijs op de kaart te zetten. Het onderwerp is al heel oud in het

Nederlandse onderwijs maar het is tevens een van de moeilijkste onderwerpen.

Iedere docent zal toegeven dat differentiatie moet maar steekt vervolgens zijn

handen in de lucht en kijkt je vragend aan: hoe moet dat? Weten en doen liggen

hier mijlen uiteen. De urgentie in het Nederlandse onderwijs om de leerling

individueel te benaderen is niet groot. De leerlingenpopulatie is reeds in

verschillende niveaus verdeeld en wordt op niveau bediend, is de redenering.

Als oude middenschoolman moet ik bekennen dat het

worstelen was om leerlingen van verschillende niveaus in een klas naar behoren

te bedienen. Er kwam wat knip- en plakwerk bij te pas tot in de late avonduren.

Maar ik ben van mening gebleven dat in een homogene tl-klas, maar ook in een

gymnasiumklas veel leerlingen tekort wordt gedaan door klassikaal het

curriculum door te ploeteren. Hoezo talenten stimuleren?

De impasse waarin het onderwijs was geraakt om meer

persoonsgebonden het onderwijs te organiseren, kan doorbroken worden. De nieuwe

ict-middelen geven fantastische kansen om een leerlinggericht en

persoonsgebonden onderwijsroute uit te stippelen. Er is licht aan het einde van

de tunnel.

Voorlopig zullen verreweg de meeste scholen verder moeten

onder de vigerende omstandigheden. Maar ook daar liggen kansen. In het kader

van Passend Onderwijs wordt binnen veel scholen gewerkt aan manieren om

bijvoorbeeld tempodifferentiatie in de klas te organiseren. Methodes uit het

basisonderwijs (een groep in drieën splitsen: een snelle en een langzame groep

en een middenmoot) sijpelen langzaam door in het VO en doen in ieder geval meer

recht aan een individuele benadering van een leerling.

Gepersonaliseerd leren in het VO is nog een stip op de

horizon. Leerling 2020 en Passend Onderwijs zijn voorbodes van beter onderwijs

voor iedereen.  Voor meer informatie zie de

website van VO-raad.

 

 

Bart

< Ga terug


Op de website is een disclaimer van toepassing.   –  Copyright (c) Platform Theoretische Leerweg



Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close