Schoolleider, je doet ertoe

17 maart 2015

 

 

Wie herkent het niet. Het eind van een vergadering is gepland om 11.00 uur. Enkele minuten later staan een paar collega’s op en verontschuldigen zich met de woorden: sorry, deze vergadering stond gepland tot 11.00 en ik heb een volgende bijeenkomst over 10 minuten. Op zich niets mis mee, voorbeeld van goed timemanagement van de vertrekkers en een gele kaart voor de voorzitter.

 

Toch heeft dit fenomeen iets bijzonders in zich. De argumentatie is altijd een volgende vergadering. Een enkele keer wordt de sluitingstijd van de crèche geopperd. Maar ik heb nog nooit iemand horen zeggen: sorry, ik moet gaan want ik moet een boek lezen of een stuk schrijven. Het zijn bijna altijd procedurele zaken die aangedragen worden. De knellende werkdruk met als icoon rendement, zuigt de schoolleider op. Zijn agenda vol met afspraken bepalen zijn dag. Heeft hij tijd voor doordenking van zijn werk en dat van zijn medewerkers? Zelfs het kwartiertje nazit na een vergadering om even met collega’s bij te praten, is vaak een te grote luxe.

 

Veel en hard werken is niet erg als je er zelf voor kiest. Koers zetten en handhaven is core business van een schoolleider. Voorwaarde daarbij is een persoonlijk engagement met de filosofie van de school. De schoolleider is de vlees geworden missie van de school. Ik denk dat falend eigenaarschap van schoolleiders een van de oorzaken is van de vluchtigheid van ideeën en visies in het onderwijs. Ieder jaar wordt er wel een nieuw item opgevoerd waar je absoluut aandacht aan moet schenken. Bij wijze van spreken de VO-raad als een AH waar je jaarlijks je boodschappen doet. Anderen denken voor jou. Er zijn tijdschriften in het onderwijs waarbij de redactie als richtlijn hanteert niet meer dan twee bladzijden over een onderwerp maar wel met foto’s en tekeningen, anders wordt het niet gelezen.

 

Het Platform-TL heeft voor het komend jaar een jaarplan vastgesteld. Wij willen koers houden in de lijn van het meerjarenplan en sturen op inhoud. Onderwerpen zijn wederom: een school neerzetten waarbij een diploma belangrijk is maar niet alles; een school bieden die leerlingen de kans geeft hun talenten te ontwikkelen en voorwaarden schept voor leerlingen om een verantwoorde keuze te kunnen maken voor het vervolgonderwijs. Daarom zijn heel belangrijke items: toekomst van de TL, LOB, vaardigheden, een sociaal en veilig klimaat en betrekken van de regio bij de school en andersom.

 

 

Bart

< Ga terug


Op de website is een disclaimer van toepassing.   –  Copyright (c) Platform Theoretische Leerweg



Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close