Bezoek aan de Vancouver Schoolboard – 1 april 2019

Maandagmiddag 1 april, en het is geen grapje, hebben we een bezoek gebracht aan de Vancouver Schoolboard.

De Vancouver Schoolboard verzorgt onderwijs voor 50.000 leerlingen verdeeld over 110 scholen.

Tijdens dit bezoek hebben we een inkijkje gekregen in de stappen die ze in British Colombia maken wat betreft de ontwikkeling van een nieuw curriculum en de invoering daarvan.

We hebben 5 presentaties gekregen:

  1. Ontwikkeling van het Curriculum.
  2. Toetsing en het volgen van de ontwikkeling van de leerling.
  3. De beroepsgerichte componenten en LOB.
  4. Technologie en het nieuwe curriculum.
  5. STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics).

1. Ontwikkeling van het curriculum

Het nieuwe curriculum is ontwikkeld door docenten en gaat uit van drie grote vaardigheden: communicatie, kritisch en creatief denken en persoonsvorming. Daaronder hangen de Big ideas, grote betekenis volle opdrachten, gevolgd door de curriculum gerichte vaardigheden en de bijbehorende content.

De 5 grote thema’s die worden gehanteerd bij het nieuwe curriculum bestaan uit:

– gepersonaliseerd leren;

– duurzaamheid;

– historische besef (recht doen aan de inheemse bewoners);

– aandacht voor diversiteit in de samenleving (Aziatisch gericht);

– flexibel leeraanbod.

2. Toetsing en het volgen van de ontwikkeling van de leerling

Om de leerlingen in het nieuwe curriculum te volgen in hun voortgang, hanteren ze diverse methodes:

– De resultaten van de leerlingen worden bekeken in een 2-jarig programma.

– Er wordt meer gecommuniceerd met de ouders.

– Er wordt gebruik gemaakt van formatieve assessment en peer assessment.

– Er zijn portfolio’s geïmplementeerd. Zowel hardcopy als wel digitaal.

3. Beroepsgerichte componenten en LOB

Om leerlingen meer bewust te maken van dat wat het bedrijfsleven te bieden heeft, wordt er op diverse manieren gewerkt met grote echte opdrachten en wordt LOB geïntegreerd in de diverse vakken.

Aangezien er 110 scholen zijn is er een divers aanbod. De onderstaande mogelijkheden worden verspreid over de scholen geboden:

  • werk/stages (900 uur werken gekoppeld aan een schoolbeurs van 1000 dollar);
  • beroepsgerichte programma’s als keuze (automotive, metaal, elektriciteitsnet, timmerman) bij de scholen waar dit aanbod is moeten de leerlingen met 3 vakgebieden kennismaken;
  • duaal werken en opleiden (techniek, horeca, zorg);
  • er zijn 19 speciale programma’s die aansluiten op het vervolgonderwijs (post secondary education);
  • LOB (geïntegreerd in de vakken).

4. Technology en het nieuwe curriculum

De grote vraag bij Technology en het curriculum is: Hoe maak je een transitie van het onderwijs voortkomend uit de industriële samenleving naar een 21-eeuwse vorm van onderwijs die aansluit op een snel veranderende wereld?

Om daar een antwoord op te vinden wordt er gebruik gemaakt van de 3 uitgangspunten van deap-learning.

Uitgangspunten

  1. Het leren moet er toe doen.
  2. Je moet tijd investeren in dat wat je wil leren.
  3. Je moet dingen opnieuw overdenken en iets verbeteren (rethinking).

5. STEM

Ze hebben een nieuw vakoverstijgend programma ontwikkeld, STEM. (Science, Technology, Engineering en Mathematics).

Het vak is vormgegeven aan de hand van project bases learning (PBL).

PBL heeft drie kenmerken; De leerling staat centraal, er moeten echte opdrachten aan verbonden zijn en er moet sprake zijn van samenwerking (social learning).

Al met al hebben we een aardige kijk gekregen in de keuken wat betreft de kaders van het hernieuwde curriculum. Op dit moment zijn ze in Canada in leerjaar 1 en 2 (groep 8 en 9) bezig met de invoering. In de groepen 10, 11 en 12 moeten er nog stappen gemaakt worden. Het is een inspannend maar wel uitdagend proces, waarin zowel de leerlingen als de leraren continue aan het leren zijn. 

Rob Feenstra – Kennemer College – Heemskerk

Compleet fotoalbum van de reis naar British Columbia

< Ga terug


Op de website is een disclaimer van toepassing.   –  Copyright (c) Platform Theoretische Leerweg



Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close