Bezoek aan Victoria, Vancouver Island. The Pacific school for Innovation and Inquiry – 3 april 2019

Het was vanochtend nog donker, koud en nat toen de bus kwam voorrijden om ons om 5 uur op te halen voor de trip naar Vancouver Island. In Victoria, de hoofdstad van British Columbia, gaan we de Pacific School for Innovation and Inquiry bezoeken.

Met een fijn ontbijtpakketje, klaargemaakt door de hoteleigenaar, gaan we op weg naar de ferry die ons naar Vancouver Island zal brengen. 

Als we varen trekt de regen weg en wordt het langzaam licht. We zien de prachtige natuur van Vancouver Island.

Na een korte rit door de stad Victoria arriveren we om 9.30 uur bij de school waar we worden ontvangen door Jeffrey Hopkins, de principal (directeur) van de Pacific School for Innovation and Inquiry (PSII). Jeffrey Hopkins is de oprichter van de school. Vanuit de overtuiging dat leren ook op andere manieren mogelijk is, is hij gestart met PSII. De school is gevestigd in een soort kantoorpand waar een aantal ruimtes zijn ingericht voor de leerlingen. De school wil jongeren opleiden, maar ook anderen inspireren en laten zien dat anders leren mogelijk is. Op deze school hebben de leerlingen 3 basisvakken die ze moeten afronden om toegelaten te kunnen worden tot vervolgonderwijs. Het overige programma wordt gepersonaliseerd aangeboden op basis van interesse van de leerling. 

PSII bestaat inmiddels 6 jaar en heeft momenteel 85 leerlingen en zeven docenten. De school biedt onderwijs aan voor grade 9-12 d.w.z. voor de leeftijd 14 t/m 18 jaar. Het programma van de school heeft als einddoel het zgn. Dogwooddiploma van British Columbia waarmee de leerlingen toegang hebben tot het vervolgonderwijs op college of universiteit.

 Zoals in de naam van de school wordt aangegeven staat vernieuwing en onderzoek centraal op deze school. Het onderwijs op PSII bestaat uit een geïntegreerd programma, bestaande uit de combinatie van competenties en objectieve einddoelen. De persoonlijke nieuwsgierigheid van de leerling is leidend op deze school. Vanuit deze interesse wordt het leertraject van de leerling gevormd. De leerling heeft een directe relatie met de docent die hem/haar begeleidt. Deze docent heeft minimaal 3 keer per week een gesprek met de leerling. Samen met deze docent wordt het persoonlijke leerpad gecreëerd waarin persoonlijke doelen en universele doelen leidend zijn.

Naast het persoonlijke plan van de leerling is het deel uitmaken van een groep een belangrijke waarde. De leereenheden zoals b.v. het leerlab, de centrale leerruimte of de stilteruimte waarin de leerling tot leren kan komen, zijn heel belangrijk op deze school. Daarom zijn in de school de leeromgevingen zo ingericht dat zij de leerlingen uitnodigen tot onderzoekend leren. De leerlingen worden gestimuleerd om, op basis van hun eigen leervragen, echte projecten te ontwikkelen, vaak i.s.m. bedrijven c.q. instellingen. Een aantal leerlingen start al tijdens de schooltijd een eigen bedrijf.

Maar hoe weet je nu dat de leerling tot leren komt?

De vaardigheden worden getoetst met behulp van rubrics, assessments, het porfolio en standaard examens. Sommige leerlingen gaan voordat ze hun Dogwooddiploma hebben naar de Universiteit om extra modules te volgen. In dit gepersonaliseerde onderwijsprogramma mogen de leerlingen zelf aangeven wanneer ze bepaalde examens voor het Dogwooddiploma willen doen. 

Natuurlijk zijn er ook leerlingen die in eerste instantie niet gemotiveerd zijn om te leren. Echter, dit is vaak vanuit weerstand tegen het systeem, niet tegen het leren op zich. Deze nieuwe manier van leren geeft hen de kans om te leren vanuit eigen interesse waarbij de leerling zelf de regie heeft over het leerprogramma. Hierdoor ontstaat intrinsieke motivatie waardoor de leerling tot leren komt.

Het was voor ons een heel bijzondere ervaring om te zien dat een bevlogen man vanuit een duidelijke visie onderwijs vorm geeft waarin de leerling zo duidelijk centraal staat. De naam van de school, vernieuwing en onderzoek, heeft in het curriculum van deze school een dominante plaats.

Sanne Ros, Avilacollege Hengelo

Wijmien Klaassen, Hendrik Pierson College Zetten

< Ga terug


Op de website is een disclaimer van toepassing.   –  Copyright (c) Platform Theoretische Leerweg



Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close