Bezoek Ministerie van Onderwijs, Vancouver eiland – 3 april 2019

We worden welkom geheten door een delegatie van het Ministerie van Onderwijs met onder andere Alan Schroeder, director of operaties international education & independent schools Branch.

We krijgen in twee uur een beeld van hoe het onderwijs in British Colombia georganiseerd is. 

De leerlingen scoren hoog, zowel nationaal als internationaal. Ze horen bij de top van de wereld. Bij de Pisa resultaten in 2015 waren ze 1e op het gebied van taal, 2e op het gebied van science en 6e bij wiskunde.

British Columbia is voorloper in onderwijsontwikkelingen. Het onderwijs wordt niet alleen aangeboden in de eigen provincie maar ook gelicenseerd over de hele wereld.

Een aantal feiten over K-12 education in British Columbia: 450.000 studenten en 1.566 public schools. Het zijn allemaal verschillende scholen met verschillende onderwijsvormen, visies en karakters. 

85 procent zijn publieke scholen en 15 procent zijn zelfstandige scholen. (denk aan Montessori, Waldorf, of op basis van religie).

De zelfstandige scholen gebruiken ook het curriculum en ontvangen maximaal 50 procent overheidsfinanciering. 

Er zijn verschillende rollen en verantwoordelijkheden. 
Voor het ministerie zijn dit het provinciale curriculum, het kader, fondsen om te kunnen uitvoeren, financiering, communicatie.  

Binnen het district is er een eigen schoolboard. Deze heeft zijn eigen significante autonomie, een eigen team en directie, hun eigen budget, eigen plannen en materiaal. Vanuit dit bestuur is er samenwerking met het Ministerie.

Nancy Walt vertelt over en is verantwoordelijk voor het (her)ontwerp van het curriculum en de assessments. Ze is een geweldige partner van het ministerie. Het curriculum is concept gebaseerd en competentie gestuurd.

De succes factoren van het herontwerp zijn:

1. Commitment en Eigenaarschap en betrokkenheid op het proces 

2. Focus op relatie

3. Goed onderzoek

4. Normen en waarden eerst

5. Complete implementatie 

6. Hou je aan je ontwerpafspraken 

Met dit curriculum willen ze de volgende doelen bereiken voor een levenslang leren.

  1. Opgeleide burgers.
  2. Het kritisch en creatief denken.
  3. Kunnen communiceren.

4. Sociale competenties.

5. Het leren van hoger en verdiepend leren. 

Er worden assessments ontwikkeld en evaluaties gedaan om het curriculum steeds aan te passen en levendig te houden. Er zijn alleen maar vastgestelde assessments voor de kernvakken. Dit is een belangrijke transformatie die hier gemaakt zijn.

Het model know (weten), do (doen), understand (begrijpen) wordt op alle scholen gebruikt en zit in het curriculum. Om het proces te ondersteunen hebben alle scholen een curriculum handboek gekregen en is er een website ter ondersteuning. 

Het curriculum is per onderwijs leeftijd in tijdlijnen uitgeschreven. De laatste groep grade 11-12 is nu aan de beurt om geïmplementeerd te worden. In september 2019 zal dit starten. 

Het assessment is zo ingericht dat de competenties zichtbaar worden. De doelen en principes komen hier ook in terug. Er is hierdoor een omslag ontstaan van het kennen en afdekking van de inhoud naar doen, begrijpen en de competenties.

Ze zijn nu nog bezig met het uitzoeken hoe ze met elkaar communiceren over de assessments, samenwerken en de resultaten volgen. De ambitie is met elkaar het onderwijs te blijven ontwikkelen.

Wij hebben drie presentaties voorbereid die we voor het ministerie hebben gegeven.

Rob Abbenhuis spreekt namens het Platform-tl over het curriculum en de vernieuwing van het vmbo en de beroepsgerichte vakken

Vanja Goossen geeft een presentatie over zijn school. Hij neemt het Ministerie mee met een mooie presentatie waardoor er een inkijkje is in zijn school in Nederland

Bart Engberts geeft een presentatie over het Platform. Hij geeft aan dat wij samenwerken en nieuwe doelen met elkaar ontwikkelen. Hij legt het poldermodel uit en geeft uitleg over De Nieuwe Leerweg

Robert van Hoof, Jasper de Jong en Barbara Gubbels 

Compleet fotoalbum van de reis naar British Columbia

< Ga terug


Op de website is een disclaimer van toepassing.   –  Copyright (c) Platform Theoretische Leerweg



Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close