Bezoek Norma Rose Point School Vancouver – 2 april 2019

            “If it doesn’t challenge you, it doesn’t change you.”

Nadat British Columbia start met het ontwikkelen van het nieuwe curriculum heeft de Norma Rose Point de kans gegrepen om letterlijk en figuurlijk een nieuwe school te bouwen. De nieuwe school wordt vormgegeven vanuit het concept van community-learning. In iedere community zitten ongeveer 90 leerlingen. Een viertal docenten is hier samen verantwoordelijk voor het onderwijs. 

De staf was net zo open als het gebouw, we hebben deze dag overal mogen kijken en al onze vragen kunnen stellen. Wat hebben we een betrokkenheid gezien, zowel bij leerlingen als personeel. Niet voor niets wordt deze school betiteld als een van de parels van de Vancouver School Board.

Eerste indrukken 

Net uit de bus worden we buiten opgevangen door principal Rosa Fazio. Als we na een kort welkomstboodschap met haar naar binnen gaan lopen we deels over het uitgebreide schoolterrein. Dit buiten is opgedeeld in een speelterrein voor grade 1 tot 4 en een deel voor grade 5 tot 8. Klimtoestellen voor de jongere leerlingen, en basketbalveldjes en een sportveld voor de ouderejaars. Een stuk bos behoord tot het terrein en een omheind gedeelte met voornamelijk inheemse vegetatie. Dit stuk wordt gebruikt voor leerdoelen. 

Binnen valt direct op hoe open de school is vormgegeven. Alle deuren staan open. Communities zijn zijn aan elkaar gekoppelde lokalen rondom een groepsruimte. Een mogelijkheid om het lokaal ‘af te sluiten’ is het neerlaten van een doorzichtige grote roldeur. Deze deuren zijn bijna altijd open. Ook heeft iedere community een of twee kleine ruimtes waar leerlingen met special needs geholpen worden. Overal tref je leerlingen, op een poef, een schommelkruk, op de grond en er wordt hard gewerkt. Zo zitten in grade vier drie meisjes op een rij. Een meisje leest haar eigen geschreven verhaal voor. De andere twee luisteren aandachtig. Als het verhaal uit is geven de andere meisjes feedback om het verhaal te verbeteren. 

Kenmerken voor Norma Rose Point 

‘Learners at the centre’. De Norma Rose Point School werkt volgens de zeven principes van leren van de OECD:

  • Zet de leerling centraal;
  • Benadruk de sociale context van het leren;
  • Begrijp dat emoties het uitgangspunt van leren zijn;
  • Herken individuele verschillen;
  • Bedien alle leefstijlen;
  • Gebruik assessments om te leren;
  • Werk aan horizontale verbindingen door vakkenintegratie.

Deze principes zien we overal terug in de school. Zo is de bovenbouw (grade 5 tot 8) druk bezig om verschillende tentoonstellingen te maken over oude culturen, zoals de inheemse cultuur en de Egyptische cultuur. Aan het eind van deze week komen de leerlinge uit de onderbouw deze tentoonstellingen bezoeken. 

Leerling centraal 

Op Norma Rose Point is een belangrijke vraag: ‘Can learners describe in their own words what they are learning and why what they are learning is important.’ Tijdens een panelgesprek met leerlingen beantwoorden vier leerlingen de vragen van 25 Nederlandse schoolleiders. Op de afsluitende vraag: “Wat heb je vooral geleerd?”, geven de leerlingen de volgende antwoorden:

  • Ik heb vooral geleerd om goed samen te werken.
  • Ik heb geleerd om hulp te vragen als ik het nodig heb.
  • Ik heb geleerd om als ik iets zie wat ik wil veranderen om dat ook echt te doen.
  • Ik heb geleerd om iets aan de kaak te stellen. 

Op de Norma Rose mag een leerling fouten maken. Met een quote als “Fail fast, fail often”, lijkt de school de leerling hiertoe zelfs uit te dagen. 

Betrokken docenten

Deze school is enkele jaren gegroeid als kool. Dit betekent dat de rector in het aannamebeleid kritisch moet zijn. Iedere docent moet passen binnen het onderwijsconcept. En er wordt er veel gevraagd van docenten. Per week is er vijf uur ingeruimd voor afstemmingsoverleg binnen de community. Tijdens deze uren volgen leerlinge ‘courses’ zoals digitale media, koken, muziek en drama. Docenten geven leerlingen individuele feedback op hun persoonlijke ontwikkeling binnen het curriculum na ieder assessment. En als wij met deze docenten tijden de lunch in gesprek zijn, spat het enthousiasme er vanaf!

Conclusie 

Welke school wil dat niet, van nul af beginnen? Op Norma Rose is overduidelijk dat het concept leidend is. 

Aan het eind van ons bezoek vraagt een van de collega’s aan een leerling: “Zijn jullie voorbereid om straks aan te aan te sluiten bij de Highschool?” De leerling was duidelijk en veelzeggend: “We hebben geleerd om ons voortdurend aan te passen!” 

Robber van der Hoof, Remco Boom en Harm Middelburg 

Compleet fotoalbum van de reis naar British Columbia

< Ga terug


Op de website is een disclaimer van toepassing.   –  Copyright (c) Platform Theoretische Leerweg



Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close