Chessur’ The Cheshire cat

Alice in Wonderland

Studiereis USA San Diego – Portland – Platform-TL

 

Deel 6

 

Donderdag 5 nov. 2015, Portland

 

Door: Wim Kerkhofs,  Scholengroep Carmel

 

foto blog 6 wim

 

Here is a riddle: When is a croquet mallet like a billy club?

I’ll tell you: whenever you want it to be!

 

Aan de east coast opstaan om 5.30 AM is geen straf als je dagen ervoor spontaan om 2.30 AM wakker werd. Wel valt het tegen als je dan om 6.00 AM voor het ontbijt meldt en blijkt dat ze pas om 6.30 AM open gaan.

Om 7.15 uur zit de bus driekwart vol en rijdt Gino Vanelli (dank Peter) ons naar CBHS: Casco Bay High School. Bij aankomst geen koffie maar wel een schema dat, naar zal blijken, door de Lead Teacher Leslie strak wordt bewaakt.

 

Als je na afloop van een dergelijke activiteit wordt gevraagd een ‘verslagje’ te maken, dan speelt leeftijd een rol. Niet alles wordt meer opgeslagen en niet alles relevant gevonden. En wat nog veel erger is, beperkt werd genoteerd. Ik zag de vraag van Linda dan ook als een geheugentest. Vertel me de diagnose maar niet.

CBHS heeft als Outcomes van de dag geformuleerd:

  • Maak kennis met voorbeelden van ‘progressive learning in action’.
  • Focus op de CBSH’ learning goals.

Casco Bay is een kleine (400) public high school, gestart in 2005, met een leerlingenpopulatie welke een afspiegeling is van de diversiteit in Portland. De omvang wordt klein gehouden omdat men individuele aandacht voor de leerling belangrijk vindt. Hierdoor kan het leerproces leerlinggericht zijn. Motto van de school: “Get Smart to do Good!”

Het leren vindt plaats via Learning Expeditions: lange termijn projecten rondom een real life probleem. De afronding is een product of een activiteit.

CBHS maakt deel uit van het landelijke Expeditionary Learning Network. (www.elschools.org)

We zijn welkom geheten door Principal Derek Pierce en Lead Teacher Leslie Appelbaum. Leslie was een duidelijk aanwezige persoon. Gedurende de dag kon je opgeschrikt worden door een enthousiaste kreet, als aanvulling op het gestelde, ergens uit de ruimte. Bij de onderbreking maakte ze geen onderscheid tussen leerling, gast of Principal.

Vervolgens zijn we rondgeleid door een leerling volgens het ‘Learning Walk for deeper learning’ principe. Het is zoiets als onze flitsbezoeken. Gericht kijken naar de activiteit vanuit twee gezichtspunten: – Wat doen de studenten? – Wat doen de leerkrachten. Deze methode werd breed gebruikt in school. We mochten een handleiding voor deze learning walks ontvangen.

Belangrijk hierbij is dat de leerdoelen expliciet in de klas zichtbaar zijn. Zowel de korte als de lange termijn doelen. De leerlingen dienen deze te begrijpen en kunnen verwoorden. Wij kregen de opdracht om vooral naar dit aspect te kijken. In de klas stonden deze doelen overal op het bord. Mij viel op dat het taalgebruik niet makkelijk was (misschien mijn gebrek). Ik vroeg me ondermeer af of leerling (en docent) niet te veel ‘termen’ gebruiken waarbij de diepere bedoeling niet echt be(ge)leefd werd. M.a.w. beetje hoogdravende doelen, boven de praktijk.

Tijdens de rondwandeling kwamen we ook in het bos: de outdoor class. Een groep leerlingen kreeg de vraag om met de groep een opdracht uit te voeren waarbij creativiteit, samenwerken en doorzettingsvermogen een belangrijke rol spelen. Een vorm van teambuilding. Hier is ook de foto boven genomen.

Tijdens de wandeling door het gebouw viel het volgende o.a. op:

  • Rondom een plein waren de klaslokalen gegroepeerd. Zowel het plein als de lokalen werden gebruikt. Elke grade heeft zo’n omgeving.
  • Men kent ook hier A en B groepen die gedurende de dag telkens wisselden.
  • Men heeft elke dag Crew-uren ingeroosterd: tijdens de uitleg van de leerling werd duidelijk dat dit een soort mentoruren waren. Elke grade (100 leerlingen) werd verdeeld in 7 crews en aan een docent (advisor) toegevoegd. Deze crew blijft tot het einde van de studie bijeen. Het vormt een veilige omgeving waarbinnen problemen worden opgelost. Voor moeilijke problemen buiten de scope van de docent is externe hulp aanwezig of mogelijk. Onze gids was trots op zijn crew. Crew uren kennen elke dag een ander thema:

Maandag – check in

Dinsdag     – work day: college stuff

Woensdag – crew lunch

Donderdag – crew connections: knowing eachother

Vrijdag – fun stuff

Door de intensieve activiteiten kent men elkaar en ontstaat een veilige groep.

  • Men kent ook zgn X blocks in het rooster. Dit zijn momenten waarop seniors rondom een bepaald thema activiteiten organiseren voor de onderbouw.
  • ICT gebruik was functioneel, niet nadrukkelijk aanwezig. Het blijkt geen issue te zijn. Redelijk veel vaste computers. Geen boeken.
  • Heb niets van een ELO-achtige toepassing kunnen ontdekken. Wel gerichte info over voortgang werk en portfolio.
  • De producten van een leerling worden beoordeeld naar vermogen van de leerling. Grading systeem van 1 tot 4: 1- voldoet niet aan de standaard, 2- voldoet bijna aan de standaard, 3- voldoet aan de standaard, 4- overtreft de standaard. Er zijn duidelijke criteria die men hanteert bij het toekennen voor overall course grades en classroom assignments.
  • Heeft een docent het idee dat de leerling meer kan leren uit het leerproces dan hij heeft aangetoond, dan krijgt de leerling de opdracht het werk nog eens te bekijken. Dus ook al heb je een voldoende, toch nog eens aan het werk. Er lijkt een oneindige mogelijkheid van revisie te zijn.

 

Na de rondleiding volgde een studenten panel en een docenten panel. Over het algemeen onderwerpen die ook al tijdens onze rondleiding aan bod waren gekomen (of ik heb ze hierin opgenomen).

Wel is mij bijgebleven dat docenten ingeroosterde tijd hebben om samen te werken. (Iets waar ze bij mij op school vaak om vragen.) In deze tijd bereiden ze lessen voor maar is ook de mogelijkheid van professionalisering.

 

De Principal sloot af met het beantwoorden van vragen uit de groep:

De cultuur en het leerklimaat zijn door de school herkenbaar. Zijn motto: “fewer rules, better behaviour”. Men verwacht dat iedereen expliciete persoonlijke doelen nastreeft. Dat moet een tweede natuur zijn.

Hij was trots op het feit dat er van zijn staf uit de begintijd slechts enkele mensen zijn verdwenen.

Communicatie met de omgeving, ouders en community, is van groot belang. Door duidelijk te zijn over doelstellingen en de punten waarover de school zelf vragen heeft, wordt de terughoudendheid van ouders overwonnen. Immers tegenover de vragen staan uiterst positieve resultaten (hoge college admission rates).

Pierce heeft uitgebreid stilgestaan bij zijn (en die van de school) ervaringen rondom de groei van de school in de afgelopen tien jaar.

 

Een laatste (nachtelijke) overdenking.

Tijdens de rondleiding kwamen we in een klaslokaal (Arts) waar leerlingen de opdracht kregen met zwarte inkt schaduw en lichtnuances aan te brengen in een tekening. Het doel stond in twee zinnen op het bord en had de vorm van deze concrete opdracht.

Alle leerlingen waren aan de hand van een voorbeeld (plaatje uit boek, tijdschrift o.i.d.) een figuur aan het natekenen. Ik zag geen van de leerlingen een eigen creatief idee tekenen. Men was geconcentreerd bezig.

 

Het antwoord van The Cheshire Cat kwam bij mij toen even bovendrijven:

I’ll tell you: whenever you want it to be.

< Ga terug


Op de website is een disclaimer van toepassing.   –  Copyright (c) Platform Theoretische Leerweg



Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close