De leerling centraal

Vancouver – 3 oktober 2019

Door: Rhody Matthijs

What will YOU do to support your health and wellbeing this year?

Het is nogal een vraag waar je even over na moet denken. What CAN you do… is misschien de eerste vraag.

Waar het echter om gaat is dat dit een vraag is die op de University Hill Secondary School hangt en bedoeld is voor de medewerkers. En wat het echt bijzonder maakt is dat deze vraag gesteld is door leerlingen.

De bijdrage van leerlingen aan de ontwikkeling van de middelbare school is opmerkelijk. Zoals directeur Tim McGeer het zelf verwoordt: Als je de leerlingen wat meer als volwassenen gaat behandelen, gaan ze zich ook zo gedragen.

De school zit in een volgens McGeer 7 tot 10 jaar durende fase van verandering en hij geeft leerlingen een grote rol.

Op het eerste gezicht is de University Hill Secondary School een vrij traditionele school. Behoorlijk academisch ook, mede door de nabijheid van de University of British Columbia waar de school ook nauw mee samenwerkt.

Het gebouw is nieuw, modern, ruim en voorzien van alles waar je van droomt: grote lokalen, transparantie, brede gangen, uitstekende voorzieningen en leerlingen en docenten die duidelijk weten wat er van ze verwacht wordt.

Toch lijkt er een grote kloof te zitten tussen de door het Ministerie bedachte curriculumvernieuwing en het nogal docentgestuurde en toetsgedreven onderwijs dat we hier zien. De curriculumvernieuwing krijgt hier dan ook duidelijk heel langzaam een plek. Met name dan naast het onderwijs dat ze nu al verzorgen. 

De school heeft zelf weinig reden tot veranderen. Het is de best scorende secundary school in British Columbia, de leerlingen gaan voor het overgrote deel naar goede universiteiten en de schoolgemeenschap is een goed geïntegreerde mix van diverse culturen. 

Toch is de wereld enorm veranderd en het onderwijs zal dat ook (moeten) doen.

De leerlingen die de docenten de vraag stellen hoe zij dit jaar aan hun gezondheid en welbevinden willen werken maken deel uit van een groep die onderzoek doet naar sociaal emotionaal leren en de werking van het brein. Niet alleen doen zij onderzoek naar hoe leerlingen het op dit vlak doen, maar ook docenten maken deel uit van hun research. Immers, de mate van welbevinden van een docent heeft een enorme impact op de leeromstandigheden in een klas. En, zo leerden zij, welbevinden is een vaardigheid. En een vaardigheid kun je leren.

De aanwezigheid van verschillende culturen geeft ook de kans om van elkáár te leren en daarom verzamelen de leerlingen allerlei manieren om om te gaan met stress, angsten en vermoeidheid. De groep kreeg zo bijvoorbeeld een oefening in Chinese oogmassage die voor kalmte en focus zorgt.

Deze zelfde inzet zien we bij het inzetten van studenten (als gelijken, volgens de Tim McGeer) bij het betekenisvol maken van het nieuwe curriculum.

Leerlingen gingen samen met leerlingen van andere scholen aan de slag met deze opdracht en zij kwamen tot belangrijke inzichten, design statements die als voorwaarden worden ingebracht bij de manier waarop de school de veranderingen implementeert.

Scholen hebben natuurlijk vaak de mond vol van ‘de leerling centraal’, maar vaak is de vraag in hoeverre de leerling invloed heeft gehad op het onderwijsontwerp dat dit moet faciliteren. Op de University Hill Secondary School zien we hoe leerlingen en de school samen hun onderwijs vormgeven.

Op dit moment kijken we nog naar een traditionele school, maar het is erg interessant om hier over een paar jaar terug te keren. Zien we dan meer terug van het nieuwe curriculum? Of is deze school wellicht het bewijs dat het helemaal niet zoveel hoeft te veranderen?

< Ga terug


Op de website is een disclaimer van toepassing.   –  Copyright (c) Platform Theoretische Leerweg



Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close