Informatietechnologie als nieuw vak

Met ingang van 1 augustus 2016 is het vak Informatietechnologie (it/i) een officieel keuzevak in het vrije deel van het examen voor de gemengde en theoretische leerweg van het vmbo.

 

De Eerste Kamer heeft op 9 februari 2016 ingestemd met de wet over de invoering van profielen in het vmbo. Het wetsvoorstel regelt daarnaast ook de invoering van het nieuwe algemeen vormende vak Informatietechnologie in de theoretische en gemengde leerweg. Met ingang van 1 augustus 2016 kunnen alle vmbo-scholen met een gemengde en/of theoretische leerweg het keuzevak Informatietechnologie aanbieden. Het vak wordt afgesloten met een schoolexamen.

 

De start van de ontwikkeling van het vak Informatietechnologie voor de theoretische leerweg van het vmbo vond plaats in 2007. Voor de beroepsgerichte leerwegen bestond de ICT-route, voor de havo was er Informatiekunde. Maar voor de theoretische leerweg van het vmbo, of zoals het bij ons heet de mavo, bestond er niets. Dat was onwenselijk, ook in de ogen van het ministerie van OCW.

 

Een paar mavoscholen hebben toen experimenteerruimte gekregen om ITTL, Informatietechnologie voor de theoretische leerweg van het vmbo, te ontwikkelen. Er zijn elf pilotscholen die samen met BDF Advies en het nationaal expertisecentrum voor leerplanontwikkeling SLO het examenprogramma ontwikkelden. Inmiddels hebben nog tien scholen zich bij de Scholengroep aangesloten. Een aantal van hen biedt inmiddels ook een ‘voorloper’ van Informatietechnologie aan in de onderbouw, soms onder dezelfde naam als in de bovenbouw, soms als Mediawijsheid.

 

Het vak Informatietechnologie richt zich op de beroepspraktijk van de ict-er en mediavormgever en op toepassingen van ict in andere sectoren. Het vak sluit daarom goed aan bij het advies Ons onderwijs2032 dat het Platform Onderwijs2032 onder leiding van Paul Schnabel in januari 2016 heeft uitgebracht. Dit Platform beveelt o.a. een kerncurriculum aan waarvan ‘digitale geletterdheid’ onderdeel zou moeten zijn. Logisch kunnen redeneren, programmeren, omgaan met digitale informatie en met (digitale) media en beelden worden erg belangrijk voor de toekomst van leerlingen. De pilotscholen herkennen zich in het advies Ons onderwijs2032.

 

De huidige Scholengroep ITTL bestaat uit de scholen: Blariacumcollege, Venlo; Bonifatius mavo, Emmeloord; Bredero Mavo, Amsterdam; Broekhin, Roermond; Chr. Mavo ‘De Saad’, Damwoude; Comenius College, Hilversum; Corderius College, Amersfoort; De Savornin Lohman, Hilversum; Elde College, Sint-Michielsgestel; Elzendaalcollege, Boxmeer; Elzendaalcollege, Gennep; Erfgooiers College, Huizen; Griftland College, Soest; Krimpenerwaard College, Krimpen aan den IJssel; Maris College, Den Haag; Morgen College, Harderwijk; Northgo College, Noordwijk; Roncalli Mavo, Rotterdam; St. Jozefmavo, Vlaardingen; Vechtstede College, Weesp en Willem van Oranje College, Waalwijk.

 

Platform TL

< Ga terug


Op de website is een disclaimer van toepassing.   –  Copyright (c) Platform Theoretische Leerweg



Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close