Met open armen

Vancouver – 1 oktober 2019

Door: Rhody Matthijs

Met respect voor de grond waar je op leeft, speelt en leert genieten wij op het tweede schoolbezoek van de Vancouverreis van een indigenous welcome. Met prachtig gezang uit tientallen jonge kelen, maar oorspronkelijk van mensen die 15.000 jaar geleefd hebben op de grond die later gekoloniseerd is. Een zogenaamde wrong history waar de Canadezen pas de laatste paar jaar uitgebreid aandacht aan besteden.

‘15000 jaar,’ zegt een docent inheemse geschiedenis. ‘Dat is dus nog voor de kruistochten en de piramides. Nog voor de allereerste schepen de zeeën bevoeren.

De erkenning, beter laat dan nooit, komt nu uitgebreid aan de orde. Niet alleen met de inmiddels standaard ‘Ik erken dat ik op de grond sta waar…’ die aan het begin van welkomstwoorden, maar ook onder emails vermeld wordt, maar ook in het onderwijs zelf.

Inclusiviteit is een belangrijk thema op John Oliver Secundary School en tijdens onze vierde dag in Vancouver.

Net als een dag eerder is hier de missie: serving the needs of all learners. Dit betekent dus ook met respect omgaan met de oorsprong van je land, maar zeker ook het verwelkomen van andere culturen. Schoolleider Damien Hillman ziet het als zijn opdracht om een brug te slaan tussen al deze culturen. Vancouver is een kleurrijke mix van Canadese, Fillipijnse, Indiase, Vietnamese en Chinese inwoners. Een stad waar zo ontzettend veel verschillende talen gesproken worden vraagt om een beleid dat deze verschillen omarmt en verbindt. 

Dit zien wij ook later op de dag als we een bezoek brengen aan het Welcome Center. Dit is een plek waar immigranten hun kinderen aanmelden voor het onderwijs in Vancouver. Niet alleen om deze kinderen de juiste school te kunnen wijzen en te onderzoeken welke leerbehoefte zij hebben. In het Welcome Center worden ouders ook wegwijs gemaakt in British Columbia en worden ze geholpen met allerlei praktische zaken die hen op weg helpen in hun nieuwe bestaan.

Uiteraard is het machtig zijn van de Engelse taal een belangrijke voorwaarde voor deelnemen aan het onderwijs. Daarom lag de nadruk van de middagpresentatie op het English Language Learning en de manieren waarop nieuwe leerlingen op dit vlak ondersteund worden. Prachtig om te zien.

Terug naar de ochtend op John Oliver. Het schoolplan van deze inclusieve school werd geschreven door de docenten zelf en bevat vier pijlers: sociaal en emotioneel welbevinden, nieuwsgierigheid en verbeelding, toegankelijkheid en de kennis, acceptatie, empatie, bewustwording en waardering van de aboriginal geschiedenis.

Dit laatste punt is een opdracht vanuit het Ministerie. De andere drie laten duidelijk zien wat voor school dit is. 

Pas als leerlingen zich goed voelen, het onderwijs toegankelijk is gemaakt voor werkelijk alle leerlingen en hun nieuwsgierigheid en verbeelding de ruimte krijgt, kunnen zij tot leren komen.

En niet alleen een grote diversiteit aan culturen is kenmerkend voor de populatie van John Oliver School. Ook voor leerlingen met speciale behoeftes is er plek op deze school. Veelal gewoon in de klas, ondersteund door specialisten, maar soms ook apart van de rest. Daar werken zij op een indrukwekkende (en soms bijna militair-achtige) manier aan een terugkeer naar de reguliere groepen. 

We voelen ons deze week van harte welkom in Vancouver en na vandaag is duidelijk dat Vancouver van nature al met de armen open staat.

< Ga terug


Op de website is een disclaimer van toepassing.   –  Copyright (c) Platform Theoretische Leerweg



Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close