Most likely to succeed

Studiereis USA San Diego – Portland – Platform-TL

 

Deel 4

 

Dinsdag 3 nov. 2015 – High Tech High, San Diego

 

Door: Ankie Schouten, directeur Mavo Muurhuizen

 

Terwijl op 6 november de documentaire ‘Most likely to succeed’ in première gaat op het Dutch International In Science film festival in Nijmegen, brengen wij een bezoek aan de school waar deze documentaire over gaat. High Tech High in San Diego. Gisteren zijn we al ondergedompeld in een school die leerlingen les geeft in innovatie, creativiteit, samenwerken en het vinden van je eigen stem.

 

Vandaag staan een ontmoeting met Larry Rosenstock en een student led tour op het programma.

Bij de start van deze tweede dag werden de vragen en wensen geïnventariseerd. De flexibiliteit van de organisatie werd snel duidelijk. Het programma kon op alle punten aangepast worden.

Er was grote belangstelling om met leerlingen te praten. Zou de informatie van gisteren congruent zijn met de praktijk? Weten leerlingen waarom ze iets doen? Zijn leerlingen echt eigenaar van hun eigen leerproces en verleggen ze hun grenzen? Krijgen ze echt 21-eeuwse vaardigheden?

De rondleiding met twee 8th grade leerlingen (onze brugklassers) gaf de antwoorden op de vragen. Ja, ze vertellen het zelfde verhaal en beleven het ook zo. Ze kunnen het zo goed verwoorden.

 

Een meisje uit een achterstandssituatie kon precies uitleggen wat ze nodig had en dat ze de juiste ondersteuning ook kreeg. Ze kon op haar niveau werken binnen haar groep. Dankzij het advisory lesuur (soort mentorbegeleiding) werkte zij aan haar persoonlijke doelen. Leren door doen was overal zichtbaar in de school.

De leerlingen zijn super trots op hun school en vol zelfvertrouwen kunnen ze exact uitleggen hoe zij leren. Dankzij gesprekken met de leerlingen en docenten hebben we een inkijkje gekregen in hoe het concept functioneert. Fascinerend om te zien hoe alles in elkaar past. De gedrevenheid waarmee leerlingen werken aan hun project en de rustige, vriendelijke sfeer zijn zaken die direct opvallen. De poster op de deur geeft kernachtig weer waar het om gaat. En het is echt zo.

 

En dan de ontmoeting met de man die de ontwerper van is van dit alles: Larry Rosenstock.

Een man met een duidelijke visie en overtuiging over hoe leerlingen leren en hoe de leraren het proces begeleiden. Tot onze grote verrassing besprak hij de documentaire en bood ons aan om zijn eigen kopie te bekijken. Wij kregen onze eigen première! De film geeft een prachtig totaal beeld en sluit naadloos aan wat we deze twee dagen gezien hebben. Met elkaar hebben we gereflecteerd op de film. Tot slot een rondje gemaakt om samen 5 dingen te noemen die zijn blijven hangen: the advisory (invulling van het mentoraat), persoonlijke ontwikkeling van leerlingen, docent als creator van de leerstof, leren door doen, verbinding met de samenleving. Het rijtje had nog veel langer kunnen zijn. Stof in overvloed om over na te denken. Veel dank aan de mensen van HTH. Ze zijn bijzonder gastvrij en willen het concept graag delen.

 

Ik kan na twee dagen High Tech High volmondig de titel van de documentaire onderschrijven: ‘Most likely to succeed’. Als leerling krijg je op High Tech High volop de mogelijkheid om je te ontwikkelen. Klaar voor de toekomst met 21-eeuwse vaardigheden.

Platform TL
Platform TL

< Ga terug


Op de website is een disclaimer van toepassing.   –  Copyright (c) Platform Theoretische Leerweg



Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close