Relatie, relatie, relatie en relatie

Studiereis USA San Diego – Portland – Platform-TL

 

Deel 7

 

vrijdag 6 november, Portland.

 

dag 2 van het Fall Forum 2015 Coalition of Essentials Schools.

 

Door: Katinka Kroon, Kennemercollege Mavo, Heemskerk
 

Na twee dagen rondgelopen te hebben op de High Tec High scholen in San Diego en een bezoek aan de Casco Bay school in Portland is de relatie tussen docenten en studenten toch wel een opvallend verschijnsel. Docenten en studenten lijken zeer ontspannen met elkaar om te gaan. Macht en gezag zijn absoluut niet zichtbaar. Respect en vertrouwen spat er van af. Wat is het geheim van deze relatie? De omgangscultuur lijkt zo anders dan op onze Nederlandse scholen.

 

Op vrijdagochtend, de tweede dag van het Fall Forum congres 2015 van the Coalition of Essentials Schools hebben we in de workshops geprobeerd hier een antwoord op te krijgen. Om 8 uur startte de dag met een gemeenschappelijk ontbijt met alle congresgangers en vanaf 9.00 uur aan de slag in verschillende workshopronden.

 

De workshop: ‘unconditional positive regard, how to radically care about your students’, sloot mooi op het thema relatie aan. De humanistische psycholoog, Carl Rogers is grondlegger van deze stroming. Op de eerste brainstormsessie over de vraag wat we onder ‘unconditional positive regard’ verstaan kwam al een mooie lijst met begrippen als: warmth, faith, without judgement en trust. Zoals onze enthousiaste workshopleidster het belang van gezien en gehoord worden zo mooi omschreef:

 

I care about you
You have value
You don’t have to prove that to me
I’m not gonna change my mind about it
 

De gesprekken aan tafel gaven inzicht in de problematiek in verschillende scholen in de VS. Kinderen die zonder ontbijt naar school komen, kinderen vanuit gewelddadige thuissituatie en de struggeling van docenten om daar mee om te gaan. Mooie voorbeelden van unconditional positive regard kwamen voorbij. Het uitgangspunt dat kinderen het goed willen doen en wanneer dat niet lukt er iets bij hen in de weg zit, gaf reden tot discussie aan tafel. Hoe kunnen we leerlingen dan toch blijven zien en horen? Vooral oplossingen die te maken hebben met persoonlijke aandacht en geduld, heel veel geduld, kwamen naar voren.
Deze workshop heeft wederom het belang van een goede relatie tussen docent en leerling benadrukt en stof tot nadenken gegeven om mee te nemen naar school.

Een dag vol verschillende workshops en contacten heeft een ieder van de groep weer stof tot nadenken gegeven. Een inspirerende dag in het traject richting gepersonaliseerd leren.

Platform TL
Platform TL

< Ga terug


Op de website is een disclaimer van toepassing.   –  Copyright (c) Platform Theoretische Leerweg



Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close