Rewire our brain op University Hill Secondary School

Op donderdag 4 april vertrekt het gezelschap naar de een na laatste school van deze inspiratiereis. Op deze dag staat het bezoek gepland aan University Hill Secondary School. 

University Hill is een multiculturele scholengemeenschap. Ze bieden een onderwijs- en leeromgeving aan dat is gebaseerd op samenwerking en sociale verantwoordelijkheid. De school heeft een duidelijke missie. “We are on a mission to inspire an ethical and caring community of evolving global citizens who live meaningfully, creatively, and mindfully.”

Wanneer we door de school lopen, zien we deze missie op verschillende strategische plekken in paarse letters op de muur. Ook onze leerling gids kent de missie uit zijn hoofd, blijkt als we hiernaar vragen. 

We worden welkom geheten door de directeur van de school, Mr. Tim McGeer. In het kort geeft hij een korte beschrijving van de school en de leerling populatie. Op dit moment zitten er 750 leerlingen op school vanaf grade 9. Er is een grote groep Chinese, Koreaanse en Iraanse leerlingen. Deze leerlingen wonen over het algemeen op de Campus van de universiteit. De populatie wordt gekenmerkt door leerlingen en ouders met een hoog academisch niveau. Ook hebben deze leerlingen van huis uit een groot respect voor leren mee gekregen. 

Tim McGeer legt uit dat hij als directeur ziet dat het nieuwe curriculum een aantal kansen biedt:

  • Het nieuwe curriculum maakt het verborgen curriculum expliciet (een aantal competenties die nu impliciet werden aangeboden in het curriculum worden nu expliciet benoemd en zichtbaar).

Een voorbeeld hiervan is SEL: sociaal-emotioneel leren.

  • Het nieuwe curriculum maakt het mogelijk om een koppeling te maken tussen wetenschap en de dagelijkse onderwijspraktijk (met name breinonderzoek in combinatie met ‘deeper learning’). Een voorbeeld is dat leerlingen samen werken met het kinderziekenhuis en neurowetenschapper Ella Weik. Specifiek kijken ze hoe het brein van invloed is op concentratie en omgaan met pijn. 
  • Het nieuwe curriculum biedt de kans om gezonde en bloeiende gemeenschappen tot stand te brengen volgens de beste methodes. 
  • Het nieuwe curriculum biedt leerlingen veel meer de mogelijkheid om de 21e eeuwse vaardigheden, die ze voor hun toekomst nodig hebben, eigen te maken.

Het nieuwe curriculum is een raamwerk, waarbij de scholen moeten zorgen voor de vertaling van dit raamwerk naar het eigen onderwijs. Een belangrijke pijler van de school is sociaal-emotioneel leren (SEL). Tim McGeer legt uit hoe sociaal-emotioneel leren in zijn school ontwikkeld wordt. Een duidelijke uitleg over het belang van SEL door Marc Brackett is te vinden via de volgende link: Emotional revolution

Op welke wijze sociaal-emotioneel leren vorm krijgt binnen de school wordt door een aantal groepen leerlingen op een uitstekende en inspirerende wijze aan ons uitgelegd. De leerlingen zijn duidelijk ervaren met het geven van presentaties.

De eerste presentatie ging over het bevorderen van geluk onder de scholieren. Uit hun onderzoek was gebleken dat veel leerlingen gebukt gingen onder depressiviteit, prestatiedruk en stress.

De leerlingen leren nu andere leerlingen en docenten van de school hoe ze met deze klachten van leerlingen om moeten gaan in hun lessen. Ze gebruikten mindfulness, hondentherapie, yoga en oosterse acupunctuur hoofdmassage. 

SEL is een boeiend onderwerp. We doen de school echter tekort als we niet ook kort aandacht besteden aan andere ervaringen die we hebben opgedaan.

Ouderbetrokkenheid

Een paar keer per jaar organiseren ouders een lunch voor alle leerlingen en docenten. Met deze lunch halen ze geld op voor de school. We hadden het geluk om deel te nemen aan deze overvloedige speciaal door ouders gemaakte lunch.

Trots en verbondenheid

Zowel bij personeel als leerlingen valt op dat ze zeer verbonden zijn met de school. Iedereen die je spreekt is trots op de school maar ook trots op behaalde resultaten bij kampioenschappen en deelname aan talentlessen zoals het orkest of toneelgezelschap.

Hans Markhorst en Ieke van Velden

< Ga terug


Op de website is een disclaimer van toepassing.   –  Copyright (c) Platform Theoretische Leerweg



Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close