Student Led-tour

Studiereis USA San Diego – Portland – Platform-TL

 

Deel 3

Dinsdag 3 nov. 2015 – High Tech High, San Diego

Door: Joyce Veldkamp, Helen Parkhurst

 

Tijdens de tweede dag van ons bezoek aan HTH zijn een aantal van ons rondgeleid door leerlingen. Onze leerling, Jack genaamd (zie foto, blonde jongen), is leerling van de middle school (tussen elementary en high school in). Hij heeft ons rondgeleid langs alle lokalen en over de bijbehorende projecten verteld. Wat erg opvalt is de belangrijke positie die Art inneemt. Het hele gebouw ademt het werk van de leerlingen uit doordat hun eindproducten van projecten door de hele school zijn opgehangen. Hierbij viel het ons op dat er niks op de muren geklad staat. Ons idee hierover is dat dit niet gebeurt omdat de muren, het gebouw van de leerlingen is. Het is hun eigen werk, waardoor er respectvol met het gebouw wordt omgegaan. Docenten besteden ook duidelijk heel veel aandacht van het etaleren van de werken. Zij zijn vaak vakmensen geweest voordat zij zijn gaan lesgeven op HTH en dit is terug te zien in de kwaliteit.

 

Vaak werken verschillende vakken samen aan een project. Zo kunnen Math, Science, Art en English bijvoorbeeld samen werken aan een project, waarbij leerlingen uiteindelijk iets leren over natuurkundige fenomenen en wiskundige statistieken, welke ze duidelijk maken in een stripverhaal. Hierbij leren ze iets over story telling bij Engels, grafisch werken bij Art en over de theorie bij natuur- en wiskunde.

 

Bij onze vraag wat Jack vindt van het ‘project based learning’, gaf hij aan dat hij niet anders zou willen. Hij is gemotiveerd, omdat het interessant is. Hij kan zelf exploreren, werkt samen met anderen en wil graag iets goeds neer zetten omdat hun eindproducten altijd geshowd worden aan familie en mensen uit de buurt.

 

Jack nam ons vervolgens mee naar de elementary school. Het projectmatig werken wordt daar van af 1st grade al ingezet. Het is verbazingwekkend hoe hoog ook daar al de kwaliteit is van het werk dat kinderen leveren. Dit komt onder andere door de opzet van zo’n project, wat volgens een bepaalde opbouw gaat. Er moet bijvoorbeeld een essential question zijn om een project te beginnen. Dit zorgt voor diepgang en nut. Zo’n essential question op 1st grade niveau is bijvoorbeeld:’What does my body look like from the inside’. Het eindproduct dat bij dit project hoort is te zien op de 2e foto. In dit project hebben kinderen iets geleerd over biologie, Engels (vocab horende bij lichaam) en Arts.

 

Wat ons verder erg opviel was de manier waarop kinderen met elkaar omgaan. In sommige lokalen en op sommige momenten leek het een chaos, maar kinderen waren vaak wel aan het werk. En de sfeer waarin dit gebeurt is erg prettig, dat voel je direct. Leraar en leerling staan dicht bij elkaar. Leraren onder elkaar zijn erg ‘close’. Er is transparantie, iedereen loopt bij elkaar naar binnen. Georganiseerde chaos, met een super prettig werkklimaat. Eentje waarin kinderen fouten mogen (moeten!) maken en gezien worden als mens.

 

 

Platform TL
Platform TL

< Ga terug


Op de website is een disclaimer van toepassing.   –  Copyright (c) Platform Theoretische Leerweg



Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close