The Change Agent & The Engager

Vancouver, 30 september 2019

Door: Rhody Matthijs

Na twee dagen van acclimatiseren en de stad Vancouver ontdekken was het op maandag 30 september tijd voor het allereerste schoolbezoek.

En wát een bezoek was het. Niet alleen opende de Walter Moberly School zijn deuren voor ons, maar ook kwam Ms. Rosa Fazio, voormalig principal van de vermaarde Norma Rose Point School, haar visie op onderwijs en leiderschap met ons delen.

Ms. Fazio, onder docenten ook wel bekend als the change agent vertelde over het grote belang van een duidelijke missie bij de verandering van het onderwijs op haar school. Sterke teams met een gedeelde purpose bleken het geheim van succes.

Dit ging natuurlijk niet zonder slag of stoot. Ook mevrouw Fazio liep tegen weerstand aan en leerde tijdens deze ontwikkelreis veel over zichzelf. Op het moment dat ze durfde de confrontatie aan te gaan als manier om een gesprek te starten, ontstond er beweging.

Creatieve manieren om problemen op te lossen zoals het omvormen van problemen tot vragen, het uitstellen van oordelen en de focus op ‘ja, en’ in plaats van ‘nee, maar’ gaven ons voldoende stof tot nadenken.

De directeur van de Walter Moberley School is Henry Au, een energieke zoon van immigranten uit Azië. Hij deelde zijn eigen origin story en passie om verbinding te maken met zijn leerlingen en medewerkers. Engagement is het toverwoord in al zijn handelen.

Ook in Canada zijn docenten over het algemeen vrij conservatief en via een bond verenigd. Als je dan, zoals hij, een school wil ontwikkelen, krijg je te maken met veel weerstand. Mr. Au ziet het als zijn taak om elke leerling een stem te geven. Een stem om mee te praten over het onderwijs dat de leerlingen volgen, maar ook vooral een stem om zichzelf te laten horen. Als voorbeeld noemde hij het onderwerp pesten. Om pesten te voorkomen, is het belangrijk om van leerlingen geen slachtoffers te maken, maar hen juist te leren hoe zij duidelijk voor zichzelf kunnen opkomen. 

Een rondleiding door de school, verzorgd door enkele leerlingen, gaf een mooi bewijs van de visie van deze schooldirecteur. Stuk voor stuk mondige leerlingen die op een vriendelijke manier uitlegden wat zij aan het doen waren, maar vooral heel duidelijk voor ogen hadden waarom ze dat aan het doen waren.

‘Every child should live their 13 years at our school,’ zei Henry Au. Een fantastische ambitie die duidelijk herkenbaar was in de school.

< Ga terug


Op de website is een disclaimer van toepassing.   –  Copyright (c) Platform Theoretische Leerweg



Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close