Vraag: Bent u voor een TL met een beroepsgericht vak, zoals de onderwijsraad voorstelt?

Reageer hieronder met uw toelichting.

< Ga terug


3 Reactie(s) op “Vraag: Bent u voor een TL met een beroepsgericht vak, zoals de onderwijsraad voorstelt?”

  1. Henk Biemans schreef:

    Een beroepsgericht vak in de TL zet de leerlingen te vroeg in de fuik van zijn/ haar keuze. Het is onze verantwoordelijkheid om de leerlingen op twee niveau’s adequaat voor te bereiden op het MBO:
    1. de ontwikkeling van doorstroomrelevante, algemene competenties
    2. geef leerlingen de gelegenheid zich breed te oriënteren op de arbeidsmarkt in de regio en van daaruit op de MBO opleidingen.

    In plaats van de term ‘beroepsgericht vak’ zou ik willen pleiten voor een dynamische vorm van onderwijs waarin:
    – theorie en praktijk worden verbonden
    – de verbinding met de economische en maatschappelijke context tot stand komt in het curriculum (niet door activiteiten aan de rand van het onderwijs)
    – verbinding met de MBO opleidingen (niet inhoudelijk maar vanuit de pedagogisch-didactische benadering) tot stand komt.
    Leerlingen die in het MBO ‘struikelen’, struikelen niet vanwege een gebrek aan capaciteit maar omdat het theoretische programma in de TL geen enkele verbinding heeft met het MBO, noch op het gebied van de inhoud, noch op pedagogisch-didactisch terrein, noch op een ervaringsgerichte loopbaanoriëntatie. .

    1. Aard Ekkel schreef:

      Ik denk dat het goed is om leerlingen beter voor te bereiden op een overgang naar het MBO. Leer de leerlingen competenties aan die op het MBO gevraagd worden. Dit kan prima met vakken die praktijk en theorie met elkaar verbinden zoals LO2, KV2 of Teto.
      Geef daarnaast LOB meer body in de MAVO door stages aan te bieden en meer samen te werken met ROC.

  2. Henk Biemans schreef:

    Een beroepsgericht vak in de TL zet de leerlingen te vroeg in de fuik van zijn/ haar keuze. Het is onze verantwoordelijkheid om de leerlingen op twee niveau’s adequaat voor te bereiden op het MBO:
    1. de ontwikkeling van doorstroomrelevante, algemene competenties
    2. geef leerlingen de gelegenheid zich breed te oriënteren op de arbeidsmarkt in de regio en van daaruit op de MBO opleidingen.

    In plaats van de term ‘beroepsgericht vak’ zou ik willen pleiten voor een dynamische vorm van onderwijs waarin:
    – theorie en praktijk worden verbonden
    – de verbinding met de economische en maatschappelijke context tot stand komt in het curriculum (niet door activiteiten aan de rand van het onderwijs)
    – verbinding met de MBO opleidingen (niet inhoudelijk maar vanuit de pedagogisch-didactische benadering) tot stand komt.
    Leerlingen die in het MBO ‘struikelen’, struikelen niet vanwege een gebrek aan capaciteit maar omdat het theoretische programma in de TL geen enkele verbinding heeft met het MBO, noch op het gebied van de inhoud, noch op pedagogisch-didactisch terrein, noch op een ervaringsgerichte loopbaanoriëntatie. .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Op de website is een disclaimer van toepassing.   –  Copyright (c) Platform Theoretische Leerweg



Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close