We serve children

Verslag studiereis USA San Diego – Portland

Deel 1

Maandag 2 nov. 2015 – High Tech High, San Diego

 

Door:

Peter ten Dam, Avila College – Scholengroep Carmel Hengelo

 

“We serve children”, stond er op een bord aan de straat van een restaurant in het Gaslamp Quarter in San Diego. Een enigszins merkwaardige, vervreemdende tekst, waar we in eerste instantie om moesten lachen, zeker met in ons achterhoofd het feit dat Halloween hier in San Diego intensief wordt gevierd, in combinatie met ‘Dia de los muertos’ (Allerzielen). Maar wie hart heeft voor onderwijs en leerlingen, en dat hebben alle deelnemers aan deze studiereis, krijgt ook andere connotaties: ‘onderwijs dient de leerling’ en ‘de leerling centraal’ zijn syntagmen die dan al snel naar boven komen.

 

In dat kader staat zeer zeker ook het bezoek aan High Tech High, naar verluid ‘the place to be’ voor modern, toekomstgericht en projectmatig onderwijs.

 

De ontvangst was allerhartelijkst. Na een rijkelijk ontbijt kregen we, eenmaal aangekomen op HTH, de volgende versnaperingen voorgeschoteld (misschien wel met het idee dat liefde door de maag gaat?). Na een korte inleiding over de vier principes van HTH (gepersonaliseerd onderwijs, gemeenschappelijke onderwijsvisie, verbinding met de (volwassen) buitenwereld en de docent als ontwerper) gingen we onder begeleiding van twee ouderejaars de school rond, waarbij er ook de mogelijkheid was om in klassen met docenten en leerlingen te spreken. Vervolgens kregen we een interactieve les PBL (project based learning). Er werden grootse prestaties bereikt.

 

In korte tijd werden namelijk enkele elementen genoemd die basaal zijn voor projectgericht onderwijs (de transfer van theorie naar praktijk vice versa, de fun-factor, motivatie, passie, relatie docent-leerling-overige stakeholders, de onderlinge verbondenheid van allerlei onderwerpen, de mindset en de verandering daarvan en betekenisvol leren), in twee minuten werden 50 eindproducten van PBL verzonnen en daarmee in verband hangend 20 vragen geformuleerd die voldoende breed zijn om er genoeg verschillende visies op los te laten. Daar waar binnen HTH een deel van de visie is dat onderwijs een co-creatie is van docent en leerling, was deze interactieve sessie congruent daaraan.

 

Tijdens de lunch was er de mogelijkheid tot gesprekken met docenten, waarna we een lezing kregen over de HTH Graduate School of Education. Een van de leukere uitspraken was wel het antwoord op de vraag wat wel veranderd zou kunnen worden in HTH, namelijk de variëteit in het personeel in die zin dat de leerlingensamenstelling totaal anders is dan de 80% procent blanke docenten. Naar blijkt een all American problem.

 

Na wat afsluitende (ant)woorden van onze begeleiders van vandaag hebben we nagesproken over de dag.

 

Inhoudelijk is er veel gediscussieerd. Enkele onderwerpen en uitspraken die ik heb teruggehoord: de transfer van wat we hebben gezien naar de Nederlandse praktijk, de belemmerende werking van gemeenschappelijke examens en doelen op nationaal niveau, “we hebben nog veel werk te verzetten”, “kom, we gaan morgen beginnen!”, het eigenaarschap ligt bij zowel de docent als de leerling en is dus gedeeld. En waar ligt dan de verantwoordelijkheid?

Daarnaast is er uiteraard en gelukkig uitgebreid gesproken over onderwijs in het algemeen. Samenvattend kunnen we zeggen dat minder leerlingen per docent, minder vakken, minder docenten, minder part timers en minder niveaus per docent het onderwijs, en zeker PBL, veel méér oplevert. Simplicity is het nieuwe toverwoord.

 

“We serve children”, daar begon dit stukje mee. Rare, medium of well done? Ik ben benieuwd in welke graad/mate we zaken die we vandaag hebben gezien gaan terugzien in de verschillende scholen die hier vertegenwoordigd zijn vanuit Platform-TL. Dat we contact blijven houden, bij elkaar op bezoek gaan en verder van elkaar leren lijkt me daarbij evident. Want leren in Amerika is leuk, maar leren van elkaar in Nederland kan ook gewoon.

 

Platform TL

< Ga terug


Op de website is een disclaimer van toepassing.   –  Copyright (c) Platform Theoretische Leerweg



Design en ontwikkeling CreatieveVrienden.nl
X

Bij het doorgaan van gebruik van deze website, accepteer je het gebruik van cookies. MEER INFORMATIE

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close