‘Onderwijs maak je samen. Leerlingen, ouders en school. Dat hebben de afgelopen jaren ons meer dan ooit duidelijk gemaakt. Hoe kunnen we van elkaar leren? Waar halen we de toekomstige kennis vandaan en hoe delen we die met elkaar? Daar zet ik mij als voorzitter van het Platform-TL voor in. Dit doe ik vanuit mijn ervaring in het onderwijs: als docent, teamleider en directeur, maar ook als ouder. Het gaat erom dat we verbindingen leggen: tussen scholen onderling, tussen scholen en instanties en tussen scholen en overheid. Samen zorgdragen voor het beste onderwijs voor onze kinderen.’
Voorzitter Platform-TL
‘De tl/mavo bevat de grootste groep leerlingen. Net als iedere leerling hebben zij recht op een uitdagend onderwijsprogramma. Mét alle mogelijkheden om te schakelen en te stapelen in onze onderwijskolom. Aandacht voor elke leerling: ieder kind is anders en heeft unieke ambities en talenten. Wij dagen onze leerlingen uit om deze te verwezenlijken en we stimuleren en leren ze om eigenaarschap te nemen voor hun eigen leerproces. Dit doen we door tweewekelijks coachgesprekken te voeren met alle leerlingen.’
Directeur Dalí College Heemskerk, Mede-initiatiefnemer Platform-TL
‘Mijn belangrijkste drijfveer? Iets betekenen voor de ontwikkeling van het onderwijs aan tl-leerlingen. Ze goed voorbereiden op het middelbaar beroepsonderwijs én de opstroom naar de havo openlaten. We plukken al de eerste vruchten van de samenwerking met verschillende mbo’s. Volgende stap is de contacten met het bedrijfsleven verder versterken.’
‘De tl-afdeling van het Ichthus College Veenendaal werkt in de bovenbouw al sinds 2019 met verschillende praktijkgerichte programma’s. We zien dat het praktisch bezig zijn enorm motiverend werkt voor de leerlingen, maar ook voor de docenten. De pgp’s bieden veel ruimte om er een schooleigen invulling aan te geven. Durf daar gebruik van te maken!’
Directeur vmbo Ichthus College Veenendaal
‘Een vmbo-leerling heeft binnen en buiten de school kennis te maken met praktijk. Op het Twents Carmel College is de gemengde en de theoretische leerweg geïntegreerd tot gtl. Het beste van twee werelden. Iedere gtl-leerling kiest op onze school zeven vakken, waarvan één profielvak. Leerlingen willen graag praktisch bezig zijn. Daarnaast stroomt een ruime 80 procent van onze gtl-leerlingen door naar het mbo.’
‘Hoe onze (nieuwe) leerweg ook gaat heten: onze leerlingen maken deel uit van de beroepskolom. Praktische vaardigheden verdienen dan ook een vaste plek in hun onderwijs! Ik vind het belangrijk dat onze leerweg goed gepositioneerd is en daar wil ik als bestuurslid van het Platform-TL aan bijdragen. We zijn immers allemaal aan het ontwikkelen en dat kunnen we beter samendoen!’
Adjunct-directeur Twents Carmel College Oldenzaal
‘In het onderwijs draait alles om samenwerking: met docenten, leerlingen, ouders en de wereld om ons heen. Het vmbo-TL onderwijs verdient een eigentijds programma dat recht doet aan de talenten en ontwikkelingsmogelijkheden van onze leerlingen. Dit is essentieel voor hun toekomst en voor een maatschappij die steeds sneller verandert.
Om deze reden wil ik me inzetten voor het vmbo-TL onderwijs en de doorlopende leerlijnen die de brug slaan tussen het vmbo-TL, het mbo en de havo. Door theorie en praktijk met elkaar te verbinden, kunnen we een leeromgeving creëren die aansluit bij de behoeften van de leerlingen én de eisen van de vervolgopleidingen. Dit stelt onze leerlingen in staat om niet alleen theoretische kennis op te doen, maar ook praktische vaardigheden te ontwikkelen die hen voorbereiden op de volgende stap in hun onderwijs- of loopbaantraject.
Onze gezamenlijke ambitie is om een onderwijsaanbod te creëren dat niet alleen nu, maar ook in de toekomst relevant is voor onze leerlingen, en hen de kansen biedt die ze verdienen.’
Algemeen directeur Munnikenheide College Etten-Leur
‘De tl krijgt als opleiding niet altijd de aandacht die het verdient. Ik werk nu ruim 35 jaar in het onderwijs en mijn idealen zijn nog springlevend: mooi om kinderen taalvaardig te maken en ze zo voor te bereiden op hun leven in de samenleving. Tegenwoordig houd ik mij op Porteum College bezig met organisatorische portefeuilles (formatie, organisatie en werving van nieuwe docenten. Als bestuurslid van het Platform-TL probeer ik een bijdrage te leveren aan de positie van de tl.’
Afdelingsleider tl Porteum College Lelystad
‘Ik geloof dat het TL-onderwijs voor elke leerling een stevig fundament moet bieden, met hiernaast ruimte voor zelfontplooiing. Het realiseren van deze ontplooiing, doen we, door leerlingen in de toekomst meer te laten kiezen uit een variërend aanbod van modules. Modules die inhoudelijk vormgegeven worden door de scholen en leraren zelf en waarbij de omgeving een actieve rol kan vervullen. De invoering van het praktijkgericht programma levert hieraan een belangrijke bijdrage. Door een brede oriëntatie én door praktische en relevante ervaringen, worden leerlingen beter voorbereid op hun vervolgopleiding en komt hun potentieel tot bloei.’
Teamleider mavo - Ostrea Lyceum
‘Als zelfstandig onderwijsadviseur houd ik mij vooral bezig met de beroepskolom in de bovenbouw van het vmbo en het mbo. Ik vervul sinds 2018 de rol van sparringpartner bij het Platform-TL voor de Nieuwe Leerweg en de bijbehorende praktijkgerichte programma’s. Onderwijs waarbij je daadwerkelijk ook praktische ervaring opdoet, dat gun ik iedere leerling! Zodat ze zich niet alleen kunnen oriënteren op wat ze na hun opleiding kunnen kiezen. Ook om hen te laten ervaren dat wat ze leren (in hun totale opleiding) ertoe doet.’
Zelfstandig onderwijsadviseur
‘Het Platform-TL is een waardevolle partner voor de VO-raad. Het streven om (verder) in te zetten op talentontwikkeling, brede vorming en een sterk praktijkgerichte component, samen met de grote behoefte aan goede vakmensen, vragen om een sterk vmbo. Zowel door de vo-sector als politiek worden stappen gezet om het vmbo-onderwijs eigentijdser, aantrekkelijker en uitdagender te maken. Samen bereiden we leerlingen goed voor op hun volgende stap in vervolgonderwijs, de samenleving en uiteindelijk de arbeidsmarkt.’
Beleidsadviseur VO-raad
‘Ik ben al sinds 2008 betrokken bij het Platform-TL. Ik doe met veel plezier de secretariële en organisatorische ondersteuning. Het werk is heel divers: onder andere het notuleren van bestuursvergaderingen, het organiseren van regiobijeenkomsten/conferenties/studiereizen, de financiën bijhouden en dat alles in goede samenwerking met de voorzitter en leden van het bestuur. Eerst werd ik door het Platform-TL ingehuurd bij mijn voormalige werkgever APS. Sinds 2016 ben ik zzp’er en ondersteun het Platform-TL en meerdere bedrijven.’
Zelfstandig manager in secretariële en financiële ondersteuning
‘Door te informeren, te delen te en inspireren zorgt het Platform-TL voor meerwaarde voor alle deelnemers. Of het nu gaat om de nieuwsbrieven en de website of over kennisnetwerken en conferenties: communicatie is heel belangrijk en biedt altijd mogelijkheden om te informeren, te delen en te inspireren.’
‘Ik ben al een aantal jaar als communicatieadviseur betrokken bij het Platform-TL en ik zag het groeien en ontwikkelen van een (platgezegd) discussiegroep naar een volwaardig, landelijk netwerk van een grote diversiteit aan scholen.’
Communicatieadviseur en woordvoerder bij diverse onderwijsorganisaties